För att ge sitt barn möjlighet till att använda sin mobil med allt vad det innebär av kontakter med sina kompisar, spela spel, sociala medier och att kunna ringa om det behövs, så är det självklart att de behöver ha ett mobilabonnemang. Det som särskiljer mobilabonnemang för barn är att de har vissa begränsningar, t.ex. så kan barnet inte beställa mer surf på egen hand, eller få en högre månadskostnad än man på förhand har bestämt. En begränsning för en del abonnemang är dock att man inte kan välja till mobil, utan telefonen får köpas separat.

Tips för barnets första mobil

  • Det är inte helt lätt att veta när barnet är moget för att ha en egen telefon, men fördelen med att ha en mobil är att man som förälder kan känna sig lite mer trygg med att barnet kan ringa en om det behövs. Ett väl använt tips är dock att låta barnet ta över förälderns gamla telefon som första-mobil, för att se hur det går.
  • Låt barnet välja ett fint skydd till mobilen så att den tål att ligga i ryggsäcken och skramla runt, samt kanske tappas en och annan gång. Ett skydd som barnet gillar kommer sitta på telefonen och få den att klara sig längre.
  • Kom överens om när barnet ska höra av sig, och när hen förväntas ha med sig telefonen. Kanske räcker det med ett sms när barnet följer med en kompis hem, eller så ska ni ringas om det sker förändringar i planen.

Räkna ut hur mycket data som behövs

Liksom för vuxna är det ofta datan som tar slut först för de barn som använder sin mobil. Hur mycket data som går åt beror lite på vilka tjänster man använder. Generellt kan man säga att streaming av serier och klipp är det som drar mest data, medan lyssnande på musik eller användande av sociala medier kräver mindre. De flesta barnabonnemang har fördelen att oanvänd surf sparas till nästa månad, vilket är perfekt om man vanligtvis kan använda wi-fi men ibland åker långt och vill roa sig med att se på film eller liknande.