Det är tydligt att det råder hög efterfrågan på personliga assistenter. Detta trots att det är ett jobb som ofta inte kräver någon speciell utbildning. Snarare är det personkemin mellan brukare och assistent som brukar värderas högst.

Konkurrensen mellan jobben är liten i princip över hela landet, men den kan vara hårdare eller lättare, beroende på vilket län man befinner sig i. I ett fåtal kommuner i Sverige bedöms det faktiskt råda balans på arbetsmarknaden, enligt Arbetsförmedlingen. I storstäder som till exempel Göteborg är det mindre konkurrens om anställningarna på assistansbolag, kooperativ och direkt hos brukarna.

I dagsläget finns det ungefär 70 000 anställda personliga assistenter i Sverige. Av dessa närmare tre fjärdedelar kvinnor. Enligt Arbetsförmedlingen ser arbetsmarknaden ljus ut – både på ett och på fem års sikt.

Med tanke på den höga efterfrågan behöver assistansbolag göra sig attraktiva för att locka arbetskraft. Detta bland annat i form av ökad trivsel på arbetsplatsen. Men även i rekryteringsprocessen kan det vara viktigt att sticka ut. I den här texten tittar vi på hur jobbannonserna för personliga assistenter är utformade. Vad är det som söks? Vilka meriter är viktiga?

En annons från ett assistansbolag i Göteborg

En annons från ett assistansbolag i Göteborg har utformat en genomtänkt annons som lyfter framfördelarna med att jobba inom personlig assistans. De skriver att arbetet är meningsfullt och utmanande, och att de söker assistenter både på timmar och på längre vikariat.

De beskriver även rollen tydligt, precis som sig bör. Den sökande kommer att arbetamålinriktat och strukturerat i enlighet med en upprättad genomförande plan, i nära samarbete med samordnare och kollegor samt i dialog med brukare. De skriver att arbetet till exempel kan bestå av att följa med brukaren till dennes dagliga verksamhet, och att hjälpa brukaren med vardagliga bestyr.

De kvalifikationer som efterfrågas är kanske något högre än vad de brukar vara. Detta assistansbolag i Göteborg söker någon som är utbildad undersköterska och som har erfarenhet av autism, ALS, tracheostomi eller sondmatning. De skriver också att social dokumentation är en viktig del av arbetet, varför man bör ha goda kunskaper i det svenska språket, och kunna uttrycka sig väl i såväl tal som skrift. Den sökande ska vara en stabil, självständig och ha en hög grad av personlig mognad.